راهنمای علمی برای شناخت یک گونه ادبی جدید/ تاریخ شفاهی چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۱۴۲۸
«نظریه تاریخ شفاهی» نوشته لین آبرامز از جمله آثاری است که تلاش دارد به بررسی چهارچوبهای این گونه ادبی بپردازد. انتشار این کتاب مورد استقبال برخی از اساتید حوزه ادبیات و تاریخ جهان قرار گرفته است. ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تاریخ شفاهی از جمله حوزههای جدید است که هرچند تاکنون آثار مختلفی در این قالب به چاپ رسیده و مخاطبان پر و پاقرصی هم دارد، اما کمتر اثری است که به چهارچوبهای نظری این گونه بپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاریخ شفاهی نه تنها در ایران، بلکه در جهان به ویژه پس از جنگ جهانی دوم گسترش بیشتری یافته و نمونههای موفقی از آن هر ساله منتشر میشود که مخاطبان بسیاری هم دارد؛ سربازانی که به خانه برگشتند یا سیاستمدارانی که روزگارشان به سر آمده، خاطرات خود را نقل کرده و از روزهایی سخن گفتهاند که تا پیش از آن برای دیگران رمزآلود بود. کشف تجربیات نویی از زندگی بشر در موقعیتهای مختلف به ویژه در جنگ که همه ما را با انسان جدیدی آشنا میکند، عمدتاً بیشترین انگیزه برای مخاطبان این دسته از آثار است.
در کنار این تجربیات، آثار متعددی نیز برگرفته از این آثار با رویکردهای مختلف به دیگر زبانها منتشر شده است. «نظریه تاریخ شفاهی» نوشته لین آبرامز از جمله آثاری است که تلاش دارد به بررسی چهارچوبهای این گونه ادبی بپردازد. لین آبرامز، متولد 1960، استاد تاریخ مدرن و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلاسکو است. حوزه تخصصی وی تاریخ زنان و روابط جنسیت در بریتانیا از قرن هجدم است، اما از او تاکنون سه اثر منتشر شده که «نظریه تاریخ شفاهی» از جمله آنهاست. این کتاب حاصل تدریس او به دانشجویان کارشناسی در دانشگاه گلاسکو است که به گفته او، ترکیبی است از کاربرد عملی فنون تاریخ شفاهی همراه با تحلیلهای نظری نتایج آن.
ترجمه این اثر به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر به کوشش علی فتحعلی آشتیانی به چاپ رسیده است. در بخشهایی از این اثر میخوانیم: اصطلاح «تاریخ شفاهی» از جنس تعابیر مبهمی است که بر دو معنا اطلاق میشود؛ در یک معنا به فرایند انجام مصاحبه با مردم و ضبط گفتههای آنان اطلاق میشود تا اطلاعات انباشته در ذهن آنان، یعنی خاطراتشان از گذشته سر برآورد. اما تاریخ شفاهی به خودی خود محصول همان مصاحبه نیز هست که در قالب گزارش روایی از رویدادهای گذشته متجلی میشود. پس هم شیوهای پژوهشی است (وسیلۀ اجرای تحقیقات) و هم ماحصل فرایند پژوهش؛ به بیان دیگر، مرکب از عمل ضبط و سند برآمده از این عمل است. الفاظ دیگری را نیز به جای تاریخ شفاهی میتوان به کار برد، از قبیل تحقیق دربارۀ گفتههای شخصی و تحقیق دربارۀ داستان زندگی، که از این تعابیر در این کتاب استفاده شده است.
این کتاب بر این مبنا شکل گرفته که نظریۀ و رویۀ عملی یا به عبارتی «اجرا» و «تفسیر» در تاریخ شفاهی کاملاً به هم پیوند خوردهاند. کسب اطلاعات از گذشته به شیوههای گوناگونی میسر است که یکی از ابزارهای عملی در این زمینه، مصاحبه است. اما در مسیر تخلیۀ اطلاعات از ذهن راوی و تجزیه و تحلیل آن اغلب درمییابیم که مصاحبۀ تاریخ شفاهی فینفسه رویدادی ارتباطی است. ما در چنین رویدادی نهتنها راه و روش فهم گفتهها، بلکه نحوۀ بیان، چرایی و معنای آن گفتهها را نیز باید پیدا کنیم. پس رویۀ عملی تاریخ شفاهی به ما حکم میکند که دربارۀ نظریهاش بیندیشیم؛ زیرا آنچه ما را به ابداع نظریه میرساند رویۀ عملی یا به عبارتی اجرای تاریخ شفاهی است. این کتاب در پی این است که ثابت کند مصاحبۀ تاریخ شفاهی اساساً وسیلهای برای تحصیل اطلاعات، درک معنای ظاهری، کشف معنای پنهان (دلالت) و تفسیر آنهاست.
ویژگیهای ممتاز و مختص تاریخ شفاهی که ما را ملزم به اقتباس الگوهای تفسیری از گنجینههای طبیعی بیرون از حوزۀ تاریخ میکنند در فصل دوم به بحث گذاشته شدهاند. محور اصلی فصل سوم را شخص یا مصاحبهشوند تشکیل میدهد که در کانون رویۀ علمی جای دارد و بر ساختارهای خود/ خویشتن، هویت و خودآگاهی متمرکز است. در فصل چهارم به سراغ اصل مصاحبه رفته شده تا اندیشههای طرحشده دربارۀ رابطۀ جاری بیناذهنی در مصاحبه و نحوۀ تأثیر آنها بر دستاوردهایشان بررسی شود. فصل پنجم به عملکرد خاطره، نحوۀ دسترسی، پردازش و تولید آن در روایت تاریخ شفاهی و چگونگی تفسیر داستانهای خاطرهای میپردازد. ساختارهای روایی مورد استفاده در آفرینش خلاقانۀ داستانهای خاطرهای در فصل ششم بررسی شده و در فصل هفتم همین داستانهای خاطرهای در قالب عملکرد برای خواننده تشریح شده است. فصل سوم تا هفتم از قالب مشابهی بدین شکل برخوردارند: الف) شرح نظریه؛ ب) نحوۀ استفادۀ مورخان شفاهی از رویکردهای نظری؛ ج) توصیههایی برای ترجمۀ نظریه به عمل. فصل هشتم نیز به بحث دربارۀ حاکمیت روابط قدرت در تولید و انتشار روایتهای خاطرهای پرداخته است.
انتشار «نظریه تاریخ شفاهی» مورد استقبال برخی از اساتید دانشگاه قرار گرفته است. الستر تامسون، استاد تاریخ دانشگاه موناش استرالیا، درباره این کتاب مینویسد: این کتاب طرحی فوقالعاده آسانفهم و عاری از پیچیدگی از مدلهای تفسیری و چهارچوبهای نظری برای درک روایتهای تاریخ شفاهی است. این اثر منبعی ارزشمند برای معلمان، دانشجویان و محققان این زمینه خواهد بود».
پنی سامرفیلد، استاد دانشگاه منچستر بریتانیا نیز درباره این کتاب معتقد است: داشتن این کتاب، که به زیبایی نوشته شده و گسترهای جامع دارد، برای تمام کسانی که درگیر تاریخ شفاهی هستند، امری واجب است. اعم از اینکه ما محققی باشیم که از این شیوه استفاده میکند یا خوانندهای که از نتایج آن لذت میبرد، مطالب فراوانی میتوانیم از این بحث انتقادی عالی درباره نظریه و کاربرد تاریخ شفاهی بیاموزیم».
انتشارات سوره مهر کتاب حاضر را در شمارگان 1250 نسخه و در 421 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.
انتهای پیام/
R1013197/P1013197/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سوره مهر ادبیات دفاع مقدس ترجمه معکوس کتاب و ادبیاتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سوره مهر ادبیات دفاع مقدس ترجمه معکوس کتاب و ادبیات سوره مهر ادبیات دفاع مقدس ترجمه معکوس کتاب و ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۱۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستند «الکافی» نمایانگر سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان مستند «الکافی» گفت: این مستند سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است و قصد دارد تطورات اندیشه شیعه را نیز به مخاطب بشناساند.
مسعود طاهری امشب، ۱۹ اردیبهشتماه، در همایش بزرگداشت شیخ کلینی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت اظهار کرد: این فیلم نسخه کوتاه شده از مستند ۱۴۰ دقیقهای است که در ۱۰۷ دقیقه اکران و بخشهایی از جمله قبر کلینی که شبهاتی در خصوص آن مطرح بود حذف شده است.
وی گفت: علت نامگذاری مستند با عنوان الکافی این است که در مستند درباره کتاب صحبت شده، چرا که کتاب کلینی از شخصیت کلینی بالاتر و میراثی ارزشمند محسوب میشود که از وی به جای مانده است.
این مستندساز اظهار کرد: کتاب «الکافی» یکی از مهمترین منابع برای بررسی شناخت اندیشه شیعه است؛ اهمیتی که شیعه به عناصری مانند عقل، نوع توحید خاص از منظر تشیع، امام معصوم به عنوان حجت خدا و... میداده همگی باعث شده است که موضوع تشیع در فیلم «الکافی» از جنبههای احساسی در نگاه به تشیع گذر کند و به رویکردی علممحور درباره مسائل اصلی مورد نظر شیعه برسد.
طاهری با اشاره به اینکه بزرگداشت کلینی در حد تقدیر باقی مانده است، گفت: همه کلینی پژوهان و کافی پژوهان یک بار هم سرقبر وی و یا روستای کلین که محل زندگی این عالم بزرگ است نرفتهاند. من برای ساخت مستند الکافی علاوه بر مطالعه منابع نزدیک به ۱۰ بار به روستای کلین رفتم و سعی کردم تبار ساکنان این روستا را بشناسیم.
وی افزود: با توجه به اینکه نسل جدید به کتاب خواندن کمتر میپردازند، لذا لازم است به سمت کارهای رسانهای حرکت کنیم و از اینگونه کارها حمایت کنیم.
این کارگردان اضافه کرد: در مستند الکافی ابتدا به بافت مذهبی و جغرافیایی جامعه شیعی و منطقه کوفه، قم، ری و در ادامه به بغداد میپردازیم، پس از آن حوادثی که برای جامعه شیعه اتفاق افتاده که پیشزمینه بهوجود آمدن این کتاب و مولفش است، بررسی میشود.
وی بیان کرد: مستند «الکافی» سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است، این مستند تنها درصدد به تصویر کشیدن اهمیت و ارزش کتاب برای مومنان مذهب شیعه نیست، بلکه میخواهد تطورات اندیشه شیعه را نیز به مخاطب بشناساند.
طاهری گفت: کتاب «الکافی» شیخ محمد بن یعقوب کلینی در کنار «البصائر» صفار قمی و «المحاسن» برقی قمی جزو اولین کتابهای موسوعه حدیثی شیعه به شمار میرود که برای شیعه باقی مانده است. از دیگر موضوعات «الکافی» مولف کتاب یعنی شیخ محمد بن یعقوب کلینی است که به عنوان بزرگترین محدث شیعه از ناحیه ری برخاسته است.
گفتنی است فیلم مستند «الکافی» از ساختار گفتوگو محور به گفتار متن محور تغییر سبک داده است؛ البته فیلم با حضور افراد خبره و صاحب نظر درباره زندگی کلینی و کتاب الکافی همراه است. فیلم با هدف آشنایی هر چه بیشتر مومنان شیعی درباره مهمترین کتاب حدیثی و همچنین پاسخهایی مشخص برای برخی سوالات، چالشها و نظریههایشان در عرصه مطالعات شیعی و شیعهپژوهی درباره اندیشه شیعی به ویژه شیعه نخستین، حدیثپژوهی، کافیپژوهی، و زندگی شیخ کلینی ساخته شده است.
فیلم سه دوره تصویربرداری داشته است؛ دوره اول پاییز سال ١۴٠١ در شهر پاریس، دوره دوم بهار ١۴٠٢ در کشور عراق، به ویژه شهر بغداد و نجف، همچنین تصویربرداری در روستای کلین و شهر ری و قم و دوره سوم تابستان ١۴٠٢ مصاحبههای باقیمانده در قم و تهران و انجام اصلیترین بخش کار تصویربرداری این پروژه یعنی بخش بازسازی در شهرکهای سینمایی تاریخی و بخشهای مرتبط با آن انجام شده است.
انتهای پیام