زوایای پنهان انتخاب امارات بعنوان مقصد نخست عادی سازی/ نظریه پنجره شکسته چیست؟
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۱۰۵۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرایند رسمی شدن عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی تحلیلهای مختلفی ارائه شد. چرایی این رویکرد سیاسی نابخردانه، پرداختن به پیامدهای ناگوار آن در جغرافیای فلسطین و هندسه مقاومت و تمرکز بر واکنش افکار عمومی به آن در رسانههای منطقه و عربی مورد توجه قرار گرفت؛ اما پرسش مهمی که کمتر به آن توجه شد، این است که چرا امارات بعنوان مقصد نخست رسمی شدن عادی سازی با رژیم صهیونیستی انتخاب شد؟
آیا این انتخاب به دلیل تأثیرگذاری یا قدرت اقتصادی انجام گرفته است؟ یا ویژگیهای این کشور عربی دلیل این انتخاب بوده است؟ آیا اساساً امارات از توانمندی تغییر قواعد بازی در منطقه و تحمیل معادله جدید به فلسطین و مقاومت برخوردار است؟ آن هم در شرایطی که مقاومت و گروههای فلسطینی معادلات جدیدی را در سطح سیاسی، میدانی و رسانهای به طرف اسرائیلی تحمیل کرده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتربخوانید
رسانه صهیونیستی بند محرمانه توافق امارات-اسرائیل را فاش کردبدیهی است که هیچکدام از این موارد در انتخاب امارات بعنوان گزینه رسمی شدن عادی سازی نقش نداشته است. امارات نه از قدرت اقتصادی گذشته برخوردار است و نه از مؤلفههای اقتدار ملی.
دررویکرد سیاسی نیز هیچ نقشی بر پرونده فلسطین نداشته است. بنابراین تأثیر و نقش این کشور دراندازه عربستان، مصر و حتی بحرین هم نیست. انتخاب مارات برای آمریکا و سعودی کم هزینه تر خواهد بود و اسرائیلیها میتوانند تجربههای آزمایشگاهی خود را دراین کشور انجام دهند.
آیا این انتخاب به دلیل تأثیرگذاری یا قدرت اقتصادی انجام گرفته است؟ یا ویژگیهای این کشور عربی دلیل این انتخاب بوده است؟ آیا اساساً امارات از توانمندی تغییر قواعد بازی در منطقه و تحمیل معادله جدید به فلسطین و مقاومت برخوردار استاین کشور در بازه تاریخی گذشته نیز همین گونه بوده است. آنچه امارات امروز و در گذشته انجام داده و میدهد براساس تقسیم نقش و مأموریتی است که در راستای سناریوی کشورسازی غرب برای آن تعریف شده است. درست مانند نقشی که به امیرنشینهای حاشیه خلیج فارس داده شد. کشورهایی که مانند امارات براساس مؤلفههای اقتدار ملی و پشتوانه مردمی و تاریخ مشترک و فرهنگ عمیق شکل نگرفتند بلکه توافق نفت در برابر امنیت (البته امنیت ساختار سیاسی و حاکمان نه مردم) اساس تشکیل آنان بود.فلسفه وجودی این کشورها برعهده گرفتن نقشهای حمایتی از اسرائیل و منافع آن در محیط پیرامونی آن است.
نظریه پنجره شکستهبطور کلی میتوان گفت امارات در ساختار رسمی و نه مردمی یک «پنجره شکسته» برای پیشبرد طرحهای اسرائیل در منطقه بشمار میرود. بی تردید نظریه پنجره شکسته بر رفتار سیاسی غربیها درباره اماراتیها صدق میکند. این نظریه میگوید اگر در یک ساختمان یک پنجره شکسته وجود داشته باشد آن گاه میتوان به آسانی به همه جای آن نفوذ کرد.
امارات را مانند ساختمانی تصور کنید که اگر چه حجم اندکی از توانمندی و تأثیرگذاری در روند تحولات جهان اسلام را به دلیل شرایط تاریخی و فرهنگی و ملی دارد اما میتواند پنجره شکستهای باشد تا از طریق آن تمامی یک بنای مستحکم را به ویرانی کشاند. غرب و اسرائیل با انتخاب امارات به دنبال ایجاد یک روزنه برای ورود به جهان عرب و اسلام و رسمی کردن عادی سازی و تخریب تمامی اولویتهای ملی و اسلامی امت است.
عادی سازی و مرحله آشکارسازی / از روابط امنیتی تا مسابقات ورزشیموضوع مهم دیگر اینکه اساساً عادی سازی در روابط امارات و برخی از کشورهای دیگر البته در سطح امنیتی از سالها پیش وجود داشته است. اما در سال گذشته مرحله جدیدی با عنوان آشکارسازی این روابط و رسمی شدن آن آغاز شد. مسابقات ورزشی و نیز جوایز ادبی بهانه خوبی برای ورود به مرحله عادی سازی و علنی کردن آن بود. بگونه ای که تیم جودوی رژیم صهیونیستی در مسابقاتی که در کشور امارات برگزار شد، شرکت کرد و جالبتر از آن اینکه وزیر ورزش رژیم صهیونیستی هم حضور داشت و سرود این رژیم هم در سالن مسابقات نواخته شد!!
کسی از امارات احساس خطر نمیکند / اعتراض جدی شکل نخواهد گرفتامارات به دلیل ویژگیهای خاص و جمعیتی و نیز شکل گیری هویتی آن مستعد پیشبرد طرح اسرائیلی هاست. جمعیت این کشور تا سال ۲۰۱۸ حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است که بیشتر آن را مهاجران تشکیل میدهند و نسبت کمی شهروندان این کشور هستند. البته گفته میشود که برخی مناطق و شهروندان اصلی امارات مخالف این روند عادی سازی هستند. اما نگرانی از واکنشها و اعتراضات در این کشور حاشیه خلیج فارس به دلیل ترکیب جمعیتی که بیشتر مهاجر هستند و نیز پراکندگی جمعیت اصلی در مناطقی بجز دوبی وجود ندارد.
امارات به دلیل ویژگیهای خاص و جمعیتی و نیز شکل گیری هویتی آن مستعد پیشبرد طرح اسرائیلی هاستبنابراین انتخاب این کشور برای رسمی شدن عادی سازی یک محک و سنجش خوبی برای اسرائیلیها بود تا از طریق آن و بدون هزینه یا اعتراض اندکی کار خود را به جلو ببرند. حال تصور کنید اگر یک کشور عربی که دست کم تا اندازهای به پسوند قومیت گرایی عرب خود اعتقاد دارد در این باره پیشگام میشد، تا حد سقوط هم پیش میرفت.چرا که ملتهای عربی و حتی ساختارهای سیاسی وابسته نیز به این آسانی این موضوع را تحمل نخواهند کرد.
امارات؛ کانون جوایز و جشنوراه های فرهنگی و ادبینکتهای مهم که باید به آن اشاره داشت این است که امارات در سالهای گذشته تلاش کرده است تا مرکز اعطای جوایز ادبی و فرهنگی و کانونی برای گردهمایی نخبگان فرهنگی، هنری و ادبی جهان عرب و غیر عرب باشد تا در شرایط مختلف بتواند از آنها استفاده سیاسی کند. جوایز چند ملیون دلاری و و سوسه کننده، این کشور عربی را به کانون توجه تمامی نخبگان عرب تبدیل کرد.
"بشیر ضیف الله"، شاعر لبنانی که از جایزه کتاب شیخ زائد انصراف دادهر چند بعد از این اقدم برخی از نخبگان عرب از شرکت در جشنوارههای این کشور انصراف دادند.بعنوان مثال شاعر معروف لبنانی از جایزه «کتاب شیخ زائد» انصراف داد.«بشیر ضیف الله» شاعر و منتقد الجزایری در راستای همبستگی با مردم فلسطین علیه روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نیز از نامزدی خود برای جایزه کتاب شیخ زائد کناره گرفت. در همین راستا «امانی بن علی» رمان نویس ۱۹ ساله تونسی نیز از مشارکت در مسابقات «چالش قرائت عربی» خودداری کرد.
جاده صاف کن عربستان؟امارات در روند عادی سازی در اصل جاده صاف کن عربستانی هاست. البته بحرین و برخی کشورهای با ویژگیهای امارات نیز در صف عادی سازی هستند. عربستان به دنبال سنجش واکنشهای داخلی به موضوع امارات است تا از طریق ارزیابیها و واکنشهای داخلی و خارجی در جهان اسلام مسیر عادی سازی با اسرائیل را هموار کند.
برگه برنده ترامپ در انتخابات آیندهمیتوان گفت از روزی که ترامپ سر کار آمده است تمام رفتار سیاسی آن نسبت به موضوع فلسطین و پروندههای عربی در راستای جلب حمایت رژیم صهیونیستی و لابیهای قدرتمند آن در آمریکا شده است بویژه اینکه امروز ترامپ در عرصه داخلی در مقابله با بحران کرونا و نیز اعتراضات داخلی این کشور از رقبای سیاسی خود فاصله زیادی گرفته است و به هر قیمتی به دنبال تقویت سبد آرای خود است.
منبع: مهر
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی امارات متحده عربی رژیم صهیونیستی پنجره شکسته اسرائیلی ها کشور عربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
ایسنا/لرستان یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایههای اجتماعی قدرت سیاسی را نشان میدهد و از سوی دیگر مالک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، بیان کرد: در شرایط حساس فعلی کشور در دومین دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رویداد مهم سیاسی پیش روی تمام آحاد جامعه است که همه ما باید با شور و شعور در آن نقشآفرینی کنیم.
فرید نصیری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه، گفت: لزوم مشارکت مردم در تمام فعالیتهای اجتماعی و سیاسی امروزه در همه جوامع پذیرفته شده و روزبه روز نیز بر اهمیت آن افزوده میشود.
وی ادامه داد: انتخابات از ارکان مهم شکل گیری ساختار سیاسی در نظامهای دموکراتیک به شمار میرود و در برگیرنده چرخش مسالمت آمیز قدرت، گسترش نظارت مردم، مشارکت لایههای مختلف و رشد نهادهای جامعه مدنی است.
نصیری با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایههای اجتماعی قدرت سیاسی را نشان میدهد و از سوی دیگر مالک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، بیان کرد: در شرایط حساس فعلی کشور در دومین دوره از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رویداد مهم سیاسی پیش روی تمام آحاد جامعه است که همه ما باید با شور و شعور در آن نقشآفرینی کنیم.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه عدم مشارکت گستردە مردم به هر دلیلی که باشد، به مفهوم گام نهادن ناخواسته در مسیر دشمنان ایران است، تصریح کرد: آنچه مهم است این است که مردم در انتخاب نمایندگان خود آگاهانه و دلسوزانه مشارکت کنند و این امر را دغدغه خود بدانند و به کسانی رأی دهند که صدای آنها هستند و در جهت سامان بخشیدن به وضعیت کنونی کشور، قادر به ایفای نقش مؤثر هستند.
وی با بیان اینکه همه نظامهای سیاسی که خواستگاه آنها مردم سالاری است، دغدغه مشارکت شهروندان در فرأیندهای سیاسی بعنوان بازیگران مؤثر این فضا را دارند، اضافه کرد: دموکراسی و مشارکت مردمی نیز رویکردهای متعددی دارد، اما انتخابات بارزترین جلوه آن است و بنا به زمینههای سیاسی هر کشور، میتواند شاخصی از مشروعیت آن کشور باشد.
نصیری با اشاره به اینکه علاوهبر توجه به فزونی نقش شگفتیساز انتخابات در سرنوشت اکثر کشورهای رو به توسعه، اهمیت بررسی و تحلیل رفتار انتخاباتی در کشور ما نیز مضاعف شده است، بیان کرد: نظر به اینکه رفتار انتخاباتی مردم تغییر یافته، لذا باید ساز و کارها و شیوههای متناسب با آن جهت هدایت و افزایش مشارکت انتخاباتی مردم به کار بسته شود.
این پژوهشگر تصریح کرد: شناخت رفتار انتخاباتی شهروندان و الگوی شرکت در انتخابات آنها برای احزاب، سیاستمداران و دولتها از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا مشارکت فعال، گسترده و فراگیر جامعه در انتخابات کشورها به منزله پشتوانه ملی در سطح داخلی و اعتبار و پرستیژ در سطح بینالمللی و منطقهای است.
رفتار رأیدهی شهروندان بیانگر عمق گرایشات نهفته در جامعه است
وی افزود: جامعهشناسان سیاسی معتقدند رفتار رأیدهی شهروندان بیانگر عمق گرایشات نهفته در جامعه است که به عنوان کنش سیاسی ریشه در فرهنگ و مشخصاً فرهنگ سیاسی دارد و از این رو در تحلیل رفتار انتخاباتی نقش عوامل فرهنگی، ساختار اجتماعی و شکافها و تعارضات منبعث از آنها اهمیت بسیار دارد.
نصیری با اشاره به اینکه دیدگاههای نظری در الگوی رفتاری مردم در ادبیات علوم سیاسی و جامعهشناسی سیاسی، رفتار رأیدهی و مشارکت از موضوعات مهم برای بررسی و مطالعه هستند، بیان کرد: بهطور کلی دیدگاه و نظریه ها مرتبط با رفتار رأیدهی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد، در دسته اول به جستجو آن است که آیا مردم رأی میدهند و در انتخابات مشارکت میکنند؛ و در دسته دوم صحبت از این است که افراد شرکت کننده در انتخابات به چه گروههای سیاسی یا فردی رأی میدهند.
این پژوهشگر ادامه داد: دلایل مردم برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات در بسترهای سیاسی متفاوت، با هم فرق میکند و انتخاب گروههای سیاسی گوناگون نیز بسته به عملکرد آنان انتخاب افراد با رویکرد قومی و قبیلهای وابسته به شرایط سیاسی در هر واحد سیاسی است.
وی با اشاره به اینکه دیدگاه دیگر در انتخاب دیدگاه انتخاب عاقلانه اصلاح شده است، بیان کرد: مطابق با این رویکرد آنچه باعث بروز رفتار انتخاباتی و رأی دادن شهروندان میشود برداشتی از میزان تحقق منافع و ابراز خود است، به عبارت دقیقتر رأی دادن برای تحقق منافع شخصی و بیان خود است. بیان خود میزان تمایل فرد برای ابراز وجود در عرصه اجتماعی را ارائه میکند.
نصیری گفت: طبق این دیدگاه اگر رأی دادن منجر به هیچ گونه احساس قدرتمندی در تأثیرگذاری بر سرنوشت فردی و اجتماعی، یا احساس اهمیت داشتن نظر شخصی برای نظام سیاسی نشود، بیان خود یا احساس قدرت محقق نمیشود، به این ترتیب هرگونه احساس بیقدرتی در عرصه اجتماعی و سیاسی، به عدم تمایل به مشارکتسیاسی منجر میشود.
این پژوهشگر با اشاره به ضرورت انتخاب اصلح در اندیشه و کلام امام خمینی(ره) بیان کرد: امام خمینی(ره) در سخنان خود درباره انتخابات، همواره ضرورت انتخاب اصلح را به مردم یادآور میشد و از همه رأی دهندگان میخواست از میان نامزدهای نمایندگی مجلس، بهترین و شایستهترین افراد را انتخاب کنند، ایشان در بخشی از سخنانشان میفرماید: «انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد... د. اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی میکنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان».
انتخابات مطلوب چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات مطلوب چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ گفت: در این رابطه نکتههای گوناگونی را میتوان بیان کرد، مثلاً انتخابات مطلوب انتخاباتی است که در فضایی آرام و به دور از هرگونه تشنج و درگیری انجام شود یا اینکه در آن بهترین نامزدها به نمایندگی برگزیده شوند.
نصیری افزود: مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خویش، انتخابات مطلوب را اینگونه توصیف میکند که «انتخابات مطلوب، انتخاباتی است که سالم، آزاد و طبق قانون برگزار شود، انتخاباتی که مردم، با شور و نشاط در آن شرکت کنند. انتخاباتی که به عنوان وظیفه دینی، همه مردم، خود را موظف به برگزاری باشکوه آن بدانند».
این پژوهشگر با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شرکت در انتخابات را نه تنها وظیفه سیاسی، بلکه تکلیفی دینی و الهی میدانست و همیشه تأکید میکرد یک فرد مسلمان نباید به آینده خود و جامعه بیاعتنا باشد و از مشارکت در این امر مهم خودداری کند، بیان کرد: در واقع، همانگونه که نماز خواندن، تکلیفی دینی است و موجب نزدیکی انسان به پروردگار میشود، شرکت در انتخابات هم تکلیفی الهی است که زمینههای رشد اجتماعی و معنوی انسان را فراهم میآورد، بنابراین، در یک جامعه اسلامی، انتخابات را نباید تنها در قالب اصول و برنامههای رایج در نظامهای سیاسی جهان تحلیل کنیم، بلکه باید آن را حرکتی عبادی ـ سیاسی بدانیم که برای کسب رضای پروردگار صورت انجام میشود.
وی با اشاره به ضرورت انتخاب اصلح، افزود: رأی دادن به نمایندگان بهتر و برتر که در ادبیات سیاسی ما از آن به «انتخاب اصلح» یاد میشود، ضرورتی عقلی و شرعی است؛ یعنی هم منطق عقل و هم آموزههای دین به ما این گونه حکم میکند که مسئولان سیاسی و اجتماعی کشور، از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از میان بهترین افراد برگزینیم، در این باره حدیثی از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است که ضرورت و اهمیت همین موضوع، یعنی واگذاری مسئولیتهای اجتماعی به افراد شایسته را یادآوری می کند و میفرماید: «هر کس شخصی را مأمور رسیدگی به امور مسلمانان کند، در حالی که میداند در میان مردم، فرد دیگری بهتر از او و آگاهتر از او به کتاب خدا و سنت پیامبرش وجود دارد، همانا به خدا و رسول و همه مسلمانان خیانت کرده است.»
نصیری با اشاره به اینکه انتخابات در کشور ما تنها امری سیاسی نیست، بلکه جنبه عبادی و معنوی نیز دارد، تأکید کرد: اساساً در یک جامعه اسلامی، همه چیز با دین و ایمان ارتباط دارد و رنگ و بوی الهی به خود می گیرد، ازاین رو هرگونه کار و فعالیت یا هر نوع خدمت رسانی و مشارکت اجتماعی میتواند نوعی عبادت شمرده شود، براین اساس حضور در انتخابات افزون بر آنکه وظیفهای سیاسی ـ اجتماعی است، تکلیف دینی و شرعی نیز به شمار میآید.
دعوت اسلام به مشارکت در فعالیتهای سیاسی
یک پژوهشگر بیان کرد: بیشک، دین اسلام هرگز به ما اجازه نمیدهد به آینده خود و کشورمان بیاعتنا باشیم و از کنار هر اتفاق مهمی که در جامعه اسلامی روی میدهد، به سادگی عبور کنیم، پیشوایان دین همواره کوشیدهاند مسلمانان در برابر تحولات سیاسی و اجتماعی زمان خود حساس باشند، ازاین رو آنها را به حضور و مشارکت در فعالیتها تشویق کردهاند.
وی ادامه داد: نگاه به توسعه و عمران کشور و جامعه اصولاً به ارائه امکانات اقتصادی و خدماتی منحصر بوده، درحالیکه توسعه واقعی فراتر از ارائه خدمات اجتماعی است، تغییری که از یک سو متضمن تغییر در آگاهی، انگیزش و رضایت افراد است و ازسوی دیگر، باید مهیا کننده توان بخشی و قدرتدهی در تصمیمگیری و اجرا برای مردم باشد.
نصیری تأکید کرد: شهروندان باید این تجربه را داشته باشند که مشارکت آنها در اداره امور جامعه نمادین نبوده و تأثیرگذار است، به تدریج باید حجم دخالت دولت در اداره امور کم شود و این امور به شهروندان واگذار شود.
انتهای پیام