مقدمات و اصول نظریه پردازی سیاسی چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۸۲۴۹
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مقدمات و اصول نظریه پردازی سیاسی» برآمده از کوششی است برای شناسایی بهتر نظریه سیاسی و اصول نظریه پردازی سیاسی. نویسنده در این کتاب ضمن برشمردن آرای پژوهندگان و اندیشمندان، به تحلیل و نقد آن آرا پرداخته و تعریفهای جدیدی از سیاست، امر سیاسی و نظریه سیاسی ارائه کرده است.
فهرست این کتاب عبارت است از:
پیش گفتار
فصل اول: مقدمه
وجوه مسئله مندی شناخت نظریه سیاسی
نگاهی به پیشینه بحث
ساماندهی مطالب
فصل دوم: تعریف نظریه سیاسی
بخش نخست: شناخت موضوع نظریه سیاسی: نسبت سیاست و امر سیاسی
بخش دوم: رویکردهای متفاوت به نظریه سیاسی
بخش سوم: جمع بندی و تعریف نظریه سیاسی
فصل سوم: حدود نظریه سیاسی
فصل چهارم: نظریه پردازی سیاسی
بخش نخست: فهم نظریه پردازی سیاسی به منزله کنش سیاسی
بهش دوم: فهم نظریه پردازی سیاسی به منزله فعلیت آکادمیک
بخش سوم: اصول نظریه پردازی سیاسی
سخن پایانی
نویسنده در پیشگفتار این اثر در معرفی آن آورده است: کتاب پیش رو، حاصل طرحی پژوهشی با عنوان «تعریف و حدود نظریه سیاسی و اصول نظریه پردازی سیاسی» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اکنون که از آنچه در متون تخصصی و فضای دانشگاهی در عرصه جهانی، «احیای نظریه سیاسی» خوانده میشود بیش از چهار دهه گذشته و اهمیت آن برای فهم حیات سیاسی و کنشگری مؤثر سیاسی آشکارتر شده، نیاز به شناخت دقیقتر نظریه سیاسی نیز محسوستر شده است.
افزون بر این، به گونهای فزاینده روشن میشود که برای برون رفت از دشواریهای سیاسی، یا حل مسائل جدید جامعه که جنبههای سیاسی تعیین کننده ای دارند، باید از بحثهای منحصر به چند و چون نظریههای پیشین فراتر رفت و به نظریه نظریه پردازی سیاسی در سطوح متفاوت دست یافت. این دقیقاً یکی از کاستیهای ملموس جامعه علمی و سیاسی ما است.
تنظیم و ارائه اصول نظریه پردازی سیاسی نیز حاصل تأمل مستقل نگارنده و برآمده از دستاوردهای این پژوهش و تحقیق و اندیشه ورزی های درازمدت تر است. نگارش چنین اصولی برای کارآمدی پردازش نظریه سیاسی، هر چند به سان هر کار فکری دیگر و همچون همه مراحل پژوهش با بهره گیری از مواجهه تحلیلی و انتقادی با آثار اندیشمندان سیاسی ممکن شده، حاصل گردآوری و تألیف نبوده و در زبان فارسی و زبانهای دیگری سابقه نداشته است. از این رو امیدوارم صاحب نظران، آن را چونان گشودن دریچهای برای تأمل بیشتر و گام کوچکی در جهت رفع کاستی یادشده بنگرند.
کتاب «مقدمات و اصول نظریه پردازی سیاسی» تألیف پگاه مصلح به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بهای ۲۸ هزار تومان منتشر شد.
کد خبر 5043515منبع: مهر
کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کرسی نظریه پردازی معرفی کتاب اربعین 99 اربعین حسینی معرفی کتاب شبکه چهار سیما محرم 99 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات ویروس کرونا امام حسین ع دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه رادیو گفتگو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضرت زینب س نظریه سیاسی سیاسی بخش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهشناختی تفکرات اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا،در میدان مطالعات جامعهشناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریههایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعهشناسان بومی نیست مواجه هستیم.
سیدحسین نبوی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای به عنوان «بومی نبودن نظریههای غربی و مدرننبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع میپردازد که پژوهشگران مفاهیم و نظریهها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار میگیرند، و به ژرفاندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریههای رایج نمیپردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریهها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریهها بپردازند.
* تاثیر شناخت جامعه برارائه پژوهشهای تجربی کاربردی
این استاد جامعهشناسی در این مقاله مینویسد: اگر بتوانیم پژوهشگران را متقاعد سازیم که همانند یک انسانشناس (نه بهعنوان یک انسانشناس) به شناخت دقیق جامعۀ خود اقدام کنند و مطابق با اصول صحیح نظریهسازی، به برساخت نظریه -در سطح خُرد یا متوسط، یا کلان بپردازند کمکی ارزشمند به پژوهشهای تجربی کاربردی و کارآمد کردهایم.
نبوی ادامه میدهد که بهرسمیت شناختهشدن نظریه و بهکارگرفتن آن، خود به فرایند جداگانهای در اجتماع علمی نیاز دارد که به تغییر باورها و هنجارها در این گروه اجتماعی مربوط میشود.
* آموزش تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی
باید آموزش نظریهها، نقد و تلفیق نظریهها و بهویژه برساخت نظریه نه از شیوه میانبُر، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلالهای منطقی نظریههای اصلی در جریان اصلی در اولویت قرار گیردنبوی در این مقاله به این مهم اشاره میکند که آموزش کاملا مؤثر و کارآمدِ نظریهها و تفکرات اجتماعی به دانشجویان، بهویژه به دانشجویان مقاطع تکمیلی بسیار راهگشا و کارآمد در ارائه هرچه بهتر نظریات کاربردی است.
این پژوهش توضیح میدهد که برای این هدف چند کار باید صورت گیرد: تحقیق و تدریس نهتنها نظریهها، بلکه تفکر اجتماعی ایرانی-اسلامی، منظور از تفکر اجتماعی ایرانی و اسلامی شامل اندیشههای معاصر روشنفکران ایرانی و عرب و مسلمانان جنوب شرق آسیا و دیگر صاحبنظران اسلامی (برعهده متخصصین نظریهها و نظریهشناسان و نظریهدانان گذاشته شود.
به زعم این پژوهشگر به نظر میرسد کسانی که بهطور تخصصی بر روی نظریهها متمرکز هستند و پژوهشهایی را متمرکز بر نظریه یا نظریهها به انجام رساندهاند، آثار کیفی متمایزی را در این حوزه منتشر ساختهاند.
* جامعهشناختی ساختن تفکرات اجتماعی
مقاطع تکمیلی، علاوه بر آموزش نظریهها، آموزش نقد نظریهها، تلفیق نظریهها، و بهویژه برساخت نظریه نه از شیوه میانبُر و کمزحمت، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلالهای منطقی نظریههای اصلی و مطرح در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد و بهطور جدیتر، -جدیتراز قبل- و معطوف به بومیسازی نظریههای جامعهشناختی غربی و جامعهشناختی ساختن تفکرات اجتماعی متفکران ایرانی و مسلمان آموزش داده شود.
این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمعبندی میکند که با توسعۀ رشتههای خاص در دوره دکتری بهتر بتوان به این هدف دست یافت. از سوی دیگر با به اصطلاح گفتمانسازی، فضای فرهنگی و فکری خاصی برای صاحبنظران حوزه جامعهشناسی شکل بگیرد؛ طوریکه انگیزه جدی برای برساخت نظریهها برای آنها به وجود آید.
نبوی در پایان به این نکته اشاره میکند که در شکلدادن به این فضای فرهنگی و گفتمانی، نهادهای مهم علمی مانند انجمن جامعهشناسی و گروههای آموزشی و پژوهشی جامعهشناختی و علوم اجتماعی در سراسر کشورو روشنفکران خارج از نهادهای علمی نقش مؤثری خواهند داشت.
انتهای پیام/